خانه مردم شناسی بومیان کیش
نوشته شده توسط : mali

خانه مردم شناسی بومیان کیش

خانه مردم شناسی بومیان کیش در یک بنا با قدمت 200 سال در قدیمی ترین محله جزیره کیش تور کیش تابستان (سفین قدیم) قرارد دارد . این خانه در زمینی به مساحت یک هزار و 200 مترمربع حدود 200 سال پیش بنا شده و دارای 15 اتاق و دو حیاط مجلسی و حیاط خانوادگی بوده و از سبک معماری کاملا بومی برخوردار است .

خانه مردم شناسی بومیان کیش

حیاط مجلسی آن مخصوص مهمان ها و مرد نامحرم به ویژه غریبه بوده ، این حیاط از یک در اختصاصی و یک اتاق تابستانی ( مجلس ) و یک اتاق زمستانی و تعدادی انبار و یک حلقه چاه برخوردار است . حیاط دیگر این خانه حیاط خانه است که مخصوص خانواده است و مردان غریبه و نامحرم حق ورود به آن نداشتند ، اتاق خواب های زمستانه و تابستانه ، آشپزخانه , مکتب خانه ، اتاق مهمان زنان ، انبار خرما ، انبار علوفه و محل نگهداری گاو و گوسفند و یک حلقه چاه در این حیاط قرار دارند ، این حیاط دارای درب ورودی مخصوص خانواده است . قسمت های مختلف این خانه عبارتند از : مصیف ( اتاق تابستانی ) ، بیت العود ( اتاق خواب ) ، بیت الافروخ ( مکتب خانه ) ، بیت القهوه ( اتاق مهمان زنان) ، الفرشه ( حجله ) ، بخار( انبار ابزار صید و شناورها ) ، بخار الهوش ( انبار علوفه گاو و گوسفند) ، سیم ( تخت خواب تابستانی ) و زریبه ( باغچه منزل ) تور کیش تابستان می باشد .

خانه مردم شناسی بومیان کیش

در این بنا قسمتی با عنوان چندول وجود دارد که عبارت از اتاقی با ابعاد 2x2 یا بزرگتر که محل نگهداری چند صد کیلو خرما بود یکی از الزام های انبار کردن خرما این بود که در معرض وزش باد نباشد زیرا خرما در معرض باد سریع خشک می شد ، بنابراین چندول را در گوشه ای از حیاط می ساختند و در آن زنبیل های حصیری خرما را انبار می کردند، بعد از مدتی شیره خرما از سبدها تراوش می کرد برای استفاده از شیره کف انبار را با استفاده از ساروج نفوذ ناپذیر می کردند و کف را به صورت وی و پشته درست می کردند جوی ها با شیب ملایم به گوشه ای از چندول دارای حفره برای جمع شیره وجود داشت شیره جمع می شد و بدون نیاز به ورود به داخل چندول شیرخرما را هر چند روز جمع آوری می کردند . بعلت مصرف بالای خرما ( خانواده ، میهمانان ، خدمه ، جاشوهای لنج ) این خانه دارای دو انبار چندول می باشد که آثار شیره و هسته های خرما از 60 سال پیش در یکی از این انبارها موجود می باشد .

خانه مردم شناسی بومیان کیش

این خانه درسال های دور مکتب خانه و محل آموزش قرآن به بومیان بود و به همین سبب برای بسیاری از بومیان کیش یادآور خاطرات دوران کودکی و دارای جایگاه ویژه معنوی است . خانه مردم شناسی کیش متعلق به حاج عبدا.. بن شاهین یکی از سرشناس ترین و محبوب ترین اشخاص بومی کیش بوده است .
گفتنی است نژاد بومیان کیش دراویدی ، سومری ، نوردیک ، سامی ، سیاه پوست و سفید پوست است وتا پیش از گشایش خانه مردم شناسی کیش تور کیش تابستان 98 ، ساکنان و گردشگران اطلاعات زیادی درباره قدمت این جزیره ونحوه زندگی بومیان نداشتند .

 

تور مشهد

 

تور کیش

 

تور مشهد





:: برچسب‌ها: خانه مردم شناسی بومیان کیش,دیدنیهای کیش,جاذبه های گردشگری کیش,مراکز باستانی کیش,اماکن دیدنی کیش ,
:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: