شهر زیرزمینی کاریز
نوشته شده توسط : mali

شهر زیرزمینی کاریز

شهر زير زميني كاريز ، شامل سه رشته قنات و 274 حلقه چاه مي باشد كه مكاني تفريحي است و امكاني براي بازديد قنات هاي باستاني جزيره زيباي كيش مي باشد . بعضی از این چاه ها به طور کاملاً دست نخورده باقی مانده و بعضی از آنها را جهت تهویه ی بهتر هوا و نوردهی بیشتر به صورت مخروطی درآورده اند . تور کیش تابستان 98 شهر زير زميني کيش (کاريز) با توجه به ويژگيهاي منحصر بفرد آن از جمله مرجاني بودن جزيره ، آب شيرين قنات ، هواي خنک در زير زمين و سقف مرجاني مملو از فسيلهاي با قدمت بسيار بالا در فهرست مهمترين ابنيه جهاني قرار مي گيرد .

 

شهر زیرزمینی کاریز
قنات کيش بيش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و آب شيرين قابل شرب ساکنان جزيره را تامين مي‌کرده است . قنات كيش از نظر طول رشته قنات و يا عمق چاه‌ها قابل مقايسه با قنات‌هاى ديگر نقاط ايران نيست‌ ، اما با توجه به شيب بسيار كم جزيره‌ ، چگونگى هدايت آب‌هاى زيرزمينى به سطح زمين در كيش بسيار مهم بوده و نشان مى‌دهد كه در زمان خود از پيشرفته‌ترين روش‌ها تور کیش تیر 98 براى حفر قنات استفاده مى‌كردند .

شهر زیرزمینی کاریز

امروزه مجموعه قنات با تغيير كاربري به يک شهر زير‌زميني شگفت‌انگيز بدل شده که بيش از ۱۰۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و اکنون کاریز کیش خوانده مي‌شود . شهر زير زميني کاريز در فاز يک خود به قسمت هاي مختلف از جمله غرفه هاي صنايع دستي ايران و جهان ، رستوران سنتي و جديد، موزه سالن آمفي تئاتر سالن کنفرانس ، گالري هاي هنري تقسيم و قابل بهره برداري خواهد بود . شهر کاریز در عمق 16 متري زير زمين قرار دارد . سقف آن هشت متر ارتفاع و بيشتر سقف آن مملو از سنگواره ، صدف و مرجان هايي است که با نظر کارشناسي 270 تا 570 ميليون سال قدمت دارد .

شهر زیرزمینی کاریز

دو ويژگي کاريز را در فهرست ابنيه جهاني در خواهد آورد ، اول اينکه کاريز در دل تنها جزيره مرجاني دنيا تور کیش تیر واقع است و دوم آنکه تنها بنايي است که سقف مملو از صدفها و مرجانهاي طبيعي است . گفتني است که خاک هاي برداشت شده از کاريز داراي خواص درماني زيادي است که در " گل درماني" استفاده هاي فراوان خواهد داشت .

 

تور کیش

 

تور کیش

 

تور مشهد





:: برچسب‌ها: شهر زیرزمینی کاریز,دیدنیهای کیش,جاذبه های گردشگری کیش,مراکز باستانی کیش,اماکن دیدنی کیش ,
:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: